preloader
tolkie logo

Laaggeletterdheid in de zorg: een dodelijk geheim

vrouw die langsgaat bij haar huisarts

Laaggeletterdheid in de zorg: een dodelijk geheim

De afgelopen jaren hebben we meer ervaren hoe belangrijk goede zorg is dan ooit tevoren. Het is daarbij heel belangrijk dat de zorg kan garanderen dat zij patiënten de juiste behandeling kunnen geven om hun gezondheid te verbeteren. Hoewel de zorg in Nederland één van de beste ter wereld is – Nederland behoort samen met Noorwegen en Australië tot de best presterende landen als het gaat om de gezondheidszorg (bron: Medisch Specialisten) – blijkt dat zij helaas tegen een groot probleem aanlopen, dat soms dodelijke gevolgen kan hebben: laaggeletterdheid.

Laaggeletterde patiënten begrijpen namelijk vaak niet wat de zorgorganisatie bedoelt te zeggen. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. In dit artikel zullen we op dit onderwerp induiken en kijken we welke acties we kunnen ondernemen om hier iets aan te doen. 

Het probleem van laaggeletterdheid in de zorg is niet nieuw: laaggeletterdheid bestaat langer dan vandaag. Maar de ernstige gevolgen ervan zijn nog steeds niet opgelost. Door het lastige taalgebruik van de sector begrijpt een laaggeletterde patiënt vaak niet wat er op een recept staat of welke medicijnen hij of zij moet innemen – of hoe vaak. 

Om te zien hoe serieus die gevolgen zijn, maakte Kassa een interessante video over het verhaal van Wil, die je hieronder kunt bekijken.

‘Even googelen’

Ook het begrijpen van symptomen is voor een laaggeletterde patiënt lastiger. Hierdoor kunnen laaggeletterde patiënten regelmatig te laat met hun klachten bij de dokter komen en kunnen zij onvoldoende maatregelen nemen om hun gezondheid te verbeteren. Waar jij en ik online zoeken naar de symptomen, om te kijken hoe ernstig ze zijn, valt die mogelijkheid voor een laaggeletterde direct af. Ook dit kan logischerwijs hele serieuze consequenties hebben. Verder zijn kennisplatforms met informatie over deze symptomen vaak niet toegankelijk. Daardoor blijft deze informatie helaas onbereikbaar voor de zieke patiënt.

Oplossingen

Gelukkig zijn er oplossingen. Zo is er, als je goed zoekt, veel informatie te vinden. Bijvoorbeeld van Stichting Lezen en Schrijven. Daarnaast zijn er handreikingen met informatie waar je als organisatie mee aan de slag kunt, zoals deze.

En met de komst van de software van Tolkie is er ook een manier om je website in een handomdraai leesbaar te maken voor laaggeletterden. Met de software kan informatie op een begrijpelijke manier worden gepresenteerd, zodat laaggeletterde patiënten de juiste informatie krijgen: dat laatste is natuurlijk van levensbelang als het om de zorg gaat. Daarnaast kunnen zorgverleners met Tolkie’s leeshulp duidelijker communiceren en stralen zij uit dat zij begrip hebben voor laaggeletterden, zodat zij zich bij de zorgorganisatie gehoord voelen. Als je over dat laatste meer wil weten, is het verstandig eens vrijblijvend contact op te nemen of een gratis demo aan te vragen voor jouw zorgorganisatie.

Wij staan klaar om je te helpen bij het verbeteren van de communicatie met jouw laaggeletterde patiënten en cliënten. Samen kunnen we de gezondheidsrisico’s van laaggeletterdheid aanpakken en de kwaliteit van de zorg verbeteren.

Deel deze blog