Het eerlijke verhaal: wij weten het ook niet

Focus groep: een aantal mensen praat met elkaar over hun ervaring met laaggeletterdheid

Het klinkt misschien wat gek, maar we beginnen dit blogbericht met een gekke stelling: “wij weten niks van laaggeletterdheid”. Natuurlijk, we kennen de cijfers – 3,3 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven​. We weten welke uitdagingen ze dagelijks tegenkomen. Maar weten wij hoe het écht voelt? Hoe het is om een tekst te lezen en alleen maar vraagtekens te zien? Nee. Dat weten we niet.

En precies daarom laten we hen het ons vertellen.

Luisteren naar wat écht werkt

Als je iets maakt voor mensen, moeten zij bepalen hoe het werkt. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar in de praktijk gaat het vaak anders. Neem bijvoorbeeld een logo of een huisstijl. Als organisatie hebben we onze eigen voorkeuren en smaak. Maar eerlijk? Het gaat er niet om wat wij mooi vinden. Het gaat erom wat aanspreekt bij onze doelgroep.

Hetzelfde geldt voor software. Wij kunnen functies bedenken die logisch lijken. Maar dat betekent niet dat onze gebruikers die ook logisch vinden. Daarom testen we alles. Continu, samen met de mensen voor wie we het maken.

Wij luisteren, zij beslissen

Een tijdje terug zaten we aan tafel met huurders van Vidomes. Zij gebruiken Tolkie Leeshulp al een tijdje, en we wilden van hen horen wat beter kan. Spannend? Ja, dat is het altijd. Want door te vragen wat er beter kan, stel je je kwetsbaar op. Maar het is de enige manier om te leren en te groeien.

En weet je wat? Het was fantastisch. Huurders deelden eerlijk hun ervaringen. Wat ze fijn vonden, wat ze lastig vonden, wat ze anders zouden willen. Die gesprekken gaven ons waardevolle inzichten en ideeën om de leeshulp nóg beter te maken.

Waarom luisteren belangrijker is dan weten

Wat we keer op keer leren, is dit: wij kunnen wel denken dat iets werkt, maar de enige manier om dat zeker te weten, is door het te vragen. Door te luisteren. Want als je iets maakt dat niet aansluit bij de gebruiker, dan schiet je je doel voorbij.

Daarom werken we samen met onze doelgroep. Of het nu gaat om laaggeletterden, communicatieprofessionals of woningcorporaties – we vragen wat zij nodig hebben. Zij vertellen, wij luisteren. En samen bouwen we aan oplossingen die écht helpen​​.

Hoe luister jij?

Test jij weleens met je doelgroep? Vraag je aan je gebruikers wat beter kan? Als je dat nog niet doet, nodigen we je uit om er vandaag mee te beginnen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zet een gesprek op, deel een prototype, vraag om feedback. En stel je open.

Want uiteindelijk gaat het niet om wat wij denken. Het gaat om wat zij nodig hebben.