NIEUWS: Tolkie gaat samenwerken met Room to Read en doneert 25 lesboeken bij elke nieuwe klant. Lees het persbericht.

Troonrede in eenvoudige taal: lees hier de troonrede 2025 in makkelijke taal

Troonrede 2025 met banner over troonrede in makkelijke taal
  • De Troonrede van de koning was dit keer erg lastig.
  • De koning veel gebruikte moeilijke woorden en lange zinnen.
  • Tolkie vindt het belangrijk dat iedereen de troonrede begrijpt.
  • Daarom kun je hieronder een samenvatting vinden van de troonrede.
  • We schreven deze samenvatting in makkelijke taal.
  • Daarvoor gebruikten we Tolkie Schrijfhulp.
  • Heb je hulp nodig bij het lezen van de tekst?
  • Dan kun je onze Tolkie Leeshulp gebruiken.
  • Dat kan met de knoppen ‘Lees voor’, ‘Woordenboek’ en ‘Simpele tekst’.

Wist je dat? Eén van onze oprichters (Laurens van den Berg) was te gast bij NPO Radio 5. Hij vertelde over de troonrede en waarom die te moeilijk geschreven was. Heb je de uitzending gemist? Bekijk dan de uitzending over de troonrede 2025 in makkelijke taal.

Kabinet is gevallen
Het kabinet heeft weinig steun in de Eerste en Tweede Kamer. Het kabinet is namelijk gevallen. Daardoor moet de regering steeds goed overleggen met de Kamer om plannen uit te voeren.

Zorgen van mensen
Mensen maken zich vooral zorgen over hun werk, hun wijk en hun huis. Ze willen genoeg geld verdienen, een veilige buurt en een betaalbare woning. Jongeren zoeken ook een eigen plek om te kunnen wonen. Iedereen wil goede zorg en leren lezen, schrijven en rekenen. Ook willen mensen een land waarin mensen om je heen je helpen als het even niet lukt.

De wereld verandert snel
Er was een NAVO-top in Den Haag. Mensen noemden dat historisch. Er kwam namelijk veel meer geld voor defensie. Er kwam bijvoorbeeld meer geld voor defensie. Het is duidelijk: vrede en veiligheid zijn weer heel belangrijk. Ook zijn er nieuwe vragen: bijvoorbeeld door wat er met kunstmatige intelligentie gebeurt. Of doordat er ook steeds meer digitale dreigingen zijn. De economie van wde wereld verandert: handel verandert en sommige landen hebben opeens meer macht dan vroeger.

Samen verder
De politiek is onzeker. En er komen verkiezingen aan. Nederland moet daarom goed aan de toekomst blijven denken. Het kabinet wil daarom verder gaan met haar werk. En het kabinet wil goed blijven samenwerken met de Kamer, gemeenten, provincies en waterschappen.

Steeds meer mensen staan tegenover elkaar
In Nederland zijn veel meningsverschillen: niet iedereen vindt hetzelfde. Het kabinet wil daarom luisteren, onderhandelen en samenwerken. Want in een democratie moet dat: er is debat nodig. Maar soms moet je ook andere mensen willen helpen.

Nieuwe mensen in Nederland
Het kabinet wil de nieuwe wetten over migratie graag afmaken. Veel mensen maken zich namelijk zorgen over nieuwe mensen die naar Nederland komen.

Fouten weer goed maken
Er wordt hard gewerkt aan herstel voor sommige mensen. Er zijn namelijk fouten gemaakt. Het kabinet wil dat weer goed maken. De koning noemde bijvoorbeeld:

  • Mensen in Groningen die een kapot huis hebben door de aardbevingen
  • Ouders die problemen hebben gekregen door de toeslagenaffaire
  • Mensen die een te lage WIA-uitkering kregen

Ook moet de overheid regels eenvoudiger maken. Anders ontstaan er weer nieuwe problemen.

Veilig zijn
Veiligheid blijft erg belangrijk. Bijvoorbeeld om ons te beschermen tegen dreigingen van buitenaf. Bijvoorbeeld als er oorlog komt. Maar er zijn ook dreigingen in ons land. Bijvoorbeeld op straat. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen. Wat je geloof, afkomst of geaardheid ook is. Er komt daarom geld voor meer veiligheid op stations van de trein. Ook komt er extra opvang voor vrouwen die slachtoffer zijn van geweld. Daarnaast wil de overheid dat femicide stopt.

Zorg
Er zijn nieuwe plannen:

  • Een akkoord voor betere toegang tot zorg
  • Een hervormingsagenda voor de jeugdzorg
  • Een akkoord voor betere zorg voor ouderen

De overheid gaat deze plannen afmaken.

Bouwen en stikstof
We kunnen bijna niet bouwen. Dat komt onder andere door stikstof. Nederland zit daardoor op een soort ‘stikstofslot’. Daar moeten we snel vanaf. Dat is nodig om huizen te bouwen, bedrijven te helpen en onze wegen en bruggen goed te houden. Het kabinet werkt door aan het Startpakket Nederland van het Slot. Daarbij is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met landbouw, de natuur en bedrijven.

De ruimte in Nederland eerlijk verdelen
Er is weinig ruimte in Nederland. Dat is vervelend. De ruimte is namelijk nodig voor huizen, natuur, landbouw, defensie, energie, verkeer en het klimaat. De Nota Ruimte helpt om een keuze te maken over wie de ruimte krijgt. De nota wijst ook 4 grote plekken aan voor nieuwe huizen in Nederland.

Geld: hoeveel verdienen we? En hoeveel geven we uit?
Veel mensen hebben een baan. En steeds minder mensen zijn arm. Volgend jaar kunnen mensen zelfs nog meer uitgeven. Dat komt door hogere lonen en eerdere maatregelen. De ook blijft de belasting op bijvoorbeeld benzine laag. Toch zijn er wel zorgen: de groei van de economie gaat langzaam. Dat kan gevolgen hebben voor onze voorzieningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan scholen en uitkeringen. Ook bedrijven zijn niet blij met hoe het gaat. Ze vinden dat investeren in Nederland weinig geld oplevert. En dat het allemaal niet makkelijk gaat. Dat is een probleem: als we minder geld investeren in ons land, verdient ons land ook minder. Vooral in de toekomst.

Daarom wil het kabinet minder regels. En er mot een nationale investeringsinstelling komen. Dat is een bank door de overheid die veel geld investeert in projecten die belangrijk zijn voor de economie en de samenleving van Nederland. Ook investeert het kabinet veel geld in de halfgeleiderindustrie. Dat is de industrie die zich onder andere bezighoudt met chips in computers. Door dat te doen, kunnen we als land in de toekomst meer geld verdienen.

Caribisch Nederland
Op Aruba, Curaçao, Sint-Maarten en in Caribisch Nederland hebben veel mensen geldproblemen. De plekken worden minder fijn om in te wonen. Het kabinet werkt daarom samen met de regeringen die daar zijn. Bijvoorbeeld voor een beter bestuur, meer zekerheid over eten en drinken en goede voorzieningen. Elk eiland krijgt hulp die past bij de problemen die daar zijn.

Buitenland en oorlog
De belangrijkste thema’s zijn de oorlog in Oekraïne en de crisis in Gaza.

  • Nederland blijft Oekraïne steunen met militaire, diplomatieke en politieke hulp. Er komen meer militairen en luchtafweer naar Polen.
  • Voor Gaza wil Nederland samen met partners werken aan een staakt-het-vuren. Zo hoopt Nederland dat het in de toekomst beter wordt in die regio.

Veel Nederlanders voelen zich betrokken. Veel Nederlanders maken zich ook zorgen. Het kabinet wil voorkomen dat mensen in ons land hierdoor tegenover elkaar komen te staan.

Verkiezingen
Op 29 oktober zijn er verkiezingen. Dan bepalen de kiezers wat er met ons land gebeurt. Dat is een belangrijke verantwoordelijkheid voor de leden van de Staten-Generaal. De koning wenst de leden daarom Gods zegen.