NIEUWS: Tolkie gaat samenwerken met Room to Read en doneert 25 lesboeken bij elke nieuwe klant. Lees het persbericht.

Troonrede in eenvoudige taal: lees hier de troonrede van 2024 in makkelijke taal

De Troonrede van koning Willem-Alexander was dit jaar erg lastig. De koning gebruikte moeilijke woorden en lange zinnen. Dat blijkt uit een analyse van de Universiteit Utrecht (UU). De Volkskrant liet dit onderzoeken. Tolkie vindt het belangrijk dat iedereen de troonrede begrijpt. Daarom kun je hieronder een samenvatting vinden van de troonrede. De samenvatting is geschreven in makkelijke taal. Heb je meer hulp nodig? Dan kun je onze leeshulp gebruiken. Dat kan met de knoppen ‘Lees voor’, ‘Woordenboek’ en ‘Simpele tekst’.

Trots op onze sporters

De koning begon zijn toespraak met trots. Bij de Olympische en Paralympische Spelen deden ze het geweldig. Nederland is een klein land. Toch haalden we veel medailles. Dit laat zien wat talent en hard werken kunnen bereiken. Het is een voorbeeld voor iedereen. De koning zei dat als Nederland zich ergens op richt, we veel kunnen bereiken.

De regering wil problemen aanpakken

De regering wil samen met het parlement de zorgen van de mensen oplossen. Er zijn grote problemen met migratie, woningen en geld van gezinnen. Ook maken mensen zich zorgen over zorg, school en de economie. Ook is er weinig vertrouwen tussen burgers en de overheid. De koning zei dat dit vaak komt door moeilijke regels en procedures. Dat vinden mensen erg vervelend.

Simpeler en meer controle voor mensen

De regering wil regels simpeler maken. Mensen moeten meer controle krijgen over hun eigen leven. Dit gebeurt stap voor stap. Het beleid richt zich op wat wél kan. Burgers moeten meer zekerheid krijgen. De overheid moet dienstbaar zijn: de overheid moet burgers echt willen helpen.

Streng geldbeleid en minder armoede

Een strenge begroting blijft nodig. Hoewel er financiële tegenvallers zijn, moeten iedereen volgend jaar meer koopkracht hebben. De regering wil ook armoede verminderen. De regering gaat opnieuw naar het toeslagenstelsel kijken. Het oplossen van de toeslagenaffaire en de schade in Groningen blijven erg belangrijk. 

Aanpak van migratieproblemen

Migratie is een belangrijk onderwerp. De bevolking groeit sneller dan verwacht door asielmigratie en arbeidsmigratie. Vooral in de asielketen zijn de problemen groot. De regering wil het aantal asielaanvragen verminderen. Dat wil de regering doen met strengere maatregelen en snellere procedures. Er komen strengere regels voor migranten uit veilige landen die voor overlast zorgen. Nederland werkt samen met Europese landen om mensensmokkel te stoppen. Ook gaat de regering illegale routes aanpakken.

Weinig mensen, veel banen

Er is een tekort aan werknemers in veel sectoren. Bijvoorbeeld in de techniek, zorg en het onderwijs. De regering wil mensen die nu niet werken helpen om aan de slag te gaan. Ook wil de regering parttimers aanmoedigen om meer te werken. Het is belangrijk dat zij dan ook meer geld overhouden. Ook kijkt de regering naar arbeidsmigratie. Daar gaat nu nog veel fout.

Hulp voor ondernemers en duurzame groei

Ondernemers zijn belangrijk voor de economie. De regering wil hen helpen met minder regels en lagere belastingen. Ook wil de regering investeren in innovatie. Er komen plannen voor onderhoud van wegen, spoorlijnen en vaarwegen. De regering werkt aan meer ruimte op het elektriciteitsnet. Zo kunnen bedrijven blijven groeien. De energietransitie blijft namelijk belangrijk. De regering investeert in groene energie. Bijvoorbeeld kernenergie en windparken. Maar het moet wel betaalbaar blijven voor iedereen.

Duurzame landbouw zonder extra regels

De boeren en vissers hebben veel regels. De regering vindt dat voedselproductie en natuur allebei kunnen bestaan. Het nieuwe beleid geeft boeren ruimte om duurzaam te werken. De regering maakt geen nieuwe, strenge regels. Boeren kunnen zelf bepalen hoe ze de groene doelen halen. Ze krijgen hiervoor ook geld van de overheid.

Versterken van veiligheid en samenwerking

Veiligheid is belangrijk. De regering blijft investeren in politie, het leger en het stoppen van zware criminaliteit. In een wereld met dreigingen zoals cyberaanvallen is samenwerking belangrijk. Bijvoorbeeld met de EU en de NAVO. Er komen plannen om de digitale veiligheid te versterken. Het steunen van Oekraïne blijft belangrijk.

Meer huizen en de basis

Er zijn te weinig huizen. Dat is een probleem. De regering wil elk jaar 100.000 nieuwe woningen bouwen. Hier is veel geld voor beschikbaar. Processen moeten makkelijker worden. Ook komt er geld voor scholen en de zorg. Er is ook aandacht voor lezen en rekenen op school. De regering wil ook het eigen risico verlagen.

Samenwerken 

De koning zei dat het goed is om samen te werken. We moeten werken aan oplossingen die zorgen voor meer zekerheid. Maar ook voor vertrouwen en verbinding. De regering kan dit alleen samen met het parlement. De koning wenste het parlement succes bij deze taak. Hij gaf het parlement ook Gods zegen.