tolkie logo

2,6 miljoen Nederlanders hebben moeite met digitaal bankieren

Blogafbeeldingen (3)

2,6 miljoen Nederlanders hebben moeite met digitaal bankieren

Wat heeft DNB onderzocht?

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren. Hoewel alledaagse betalingen in de winkel nog wel lukken, ervaren veel mensen problemen bij minder vaak voorkomende handelingen. Denk hierbij aan het openen van een nieuwe bankrekening of het blokkeren van je bankpas als je deze kwijt bent geraakt. Tegelijkertijd neemt de digitalisering van betalingsverkeer toe – je moet het zelf allemaal regelen, online. En steeds meer Nederlanders kunnen hun betaalzaken ook gewoon digitaal regelen. Er is daarom sprake van een behoorlijke kloof tussen mensen die wel en niet kunnen bankieren via het internet.

Waarom is dit onderzoek belangrijk?

DNB draagt met het onderzoek bij aan het Actieplan Toegankelijk Betalingsverkeer om bestaande oplossingen te verbeteren. Maar de DNB hoopt op deze manier ook te onderzoeken waar klanten tegenaan lopen en hoe dit op nieuwe manieren verholpen kan worden. Banken bieden al verschillende vormen van ondersteuning aan, zoals hulp aan huis, groepslessen en speciale hulpmiddelen voor klanten met een visuele beperking. Maar vaak zijn deze maatregelen onvoldoende bekend bij de doelgroep die deze hulp hard nodig heeft.

In het kort: wat is vooral belangrijk?

Het behoud van fysieke contactpunten, persoonlijke klantenservice via de telefoon en zo veel mogelijk eenvoudig taalgebruik zijn erg belangrijk om het betalingsverkeer toegankelijk te houden voor iedereen. Daarnaast kunnen technologische ontwikkelingen zoals toegankelijkere versies van bankwebsites en mobiele apps helpen om de digitale betaalwereld eenvoudiger te maken. Het vergroten van de bekendheid van bestaande initiatieven is ook belangrijk.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Lees dan het hele nieuwsbericht op de website van DNB.

Deel deze blog