tolkie logo

Meer winst door toegankelijk te worden: hoe doe je dat?

man en vrouw shoppen online

Meer winst door toegankelijk te worden: hoe doe je dat?

In de digitale wereld van nu is het erg belangrijk om een toegankelijke website te hebben. Het vergroot de kans op meer klanten en kan bijdragen aan een betere online reputatie en hogere omzet. Toch denken veel marketeers bij toegankelijkheid vaak alleen aan fysieke toegankelijkheid, zoals rolstoelvriendelijke gebouwen. Hierdoor wordt juist die online toegankelijkheid vaak over het hoofd gezien – terwijl die laatste minstens zo belangrijk is. In deze blog zal ik uitleggen waarom toegankelijkheid van een website kan leiden tot meer klanten en hoe Tolkie je hierbij kan helpen.

Toegankelijkheid voor laaggeletterden

Een van de voornaamste redenen om te zorgen voor toegankelijkheid van jouw site, is om de doelgroep te vergroten. Door rekening te houden met laaggeletterden, vergroot je de groep mensen die de website kunnen begrijpen. En dat loont. Laaggeletterdheid is een groot probleem in Nederland: ongeveer 2,5 miljoen mensen in ons land hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Als marketeer is het daarom erg belangrijk om rekening te houden met deze groep mensen: zij vormen namelijk een aanzienlijk deel van de potentiële klanten en zijn misschien wel juist die klanten die nu nog geen gebruik maken van jouw (web)winkel.

Hogere conversie

Een website die toegankelijk is voor laaggeletterden zorgt niet alleen voor een grotere doelgroep, maar kan ook bijdragen aan een betere conversie. Een groot probleem van lastige teksten is namelijk dat mensen sneller afhaken. Door toegankelijk te schrijven, is de doorgebrachte tijd op jouw site langer en kunnen mensen de hele customer journey uiteindelijk doorlopen. Je vangt als het ware een groot deel van de nu afhakende bezoekers op, door meer met hen mee te denken.

Meten is weten

Om maar eens een concrete tip te geven, kun je Tolkie Compleet inzetten om te meten welke woorden mensen momenteel lastig vinden op jullie site. Vervolgens kun je als marketeer doelgericht A/B testen voor betere alternatieven voor deze woorden. Door op deze manier te testen, kan de conversie verder worden geoptimaliseerd. 

voorbeeld van een a/b test waaruit blijkt dat toegankelijke woorden beter scoren

Actie ondernemen

Het is van groot belang dat je als bedrijf toegankelijkheid serieus neemt. Vanaf 2025 moeten commerciële webshops voldoen aan de European Accessibility Act, wat betekent dat toegankelijkheid voor iedereen een verplichting wordt (bron: Frankwatching).

Maar waarom wachten tot 2025? Door nu al actie te ondernemen en toegankelijkheid serieus te nemen, kan je niet alleen voldoen aan de wetgeving, maar ook als eerste dit potentiële marktaandeel veroveren en je klantenbestand vergroten, met hogere omzet als gevolg. 

Als marketeer is het belangrijk om te beseffen dat een toegankelijke website een groot verschil kan maken in het aantrekken en behouden van klanten. Door het gebruik van Tolkie’s software kan je als marketeer een website toegankelijker maken voor laaggeletterden. Tolkie’s software helpt bij het vervangen van lastige woorden en zinnen door begrijpelijke alternatieven, wat resulteert in een website die door een breed publiek kan worden begrepen.

Je hebt hem waarschijnlijk al door: toegankelijkheid is ook belangrijk voor jouw bedrijf. Wacht niet tot 2025, maar begin nu met het toegankelijker maken van jouw website.Wil je daarover trouwens meer weten: wat houdt je tegen om daarover eens vrijblijvend met Tolkie door te praten? Laten we eens kennismaken. Tot snel!

Deel deze blog