tolkie logo

7 tips om begrijpelijk te schrijven. Want hoe doe je dat eigenlijk?

een vrouw die schrijf op haar notitieblok

7 tips om begrijpelijk te schrijven. Want hoe doe je dat eigenlijk?

Als organisatie wil je dat je website begrijpelijk is voor al je bezoekers. Veel organisaties vinden dit lastig. Dat komt omdat je echt moet leren om begrijpelijk te schrijven. Dat is vooral belangrijk als je teksten voor laaggeletterden schrijft. Zij hebben vaker moeite met het begrijpen van een lastige tekst. Gelukkig zijn er manieren om hier wat aan te doen. In deze blog geven we je 7 tips om begrijpelijk te schrijven.

Eerst nog even dit: waarom is begrijpelijk schrijven eigenlijk belangrijk? Daar is maar één goed antwoord op: omdat ook laaggeletterden recht hebben op de informatie die je wilt delen. Als organisatie help je deze mensen enorm door begrijpelijker te schrijven. Door je web teksten simpel te maken en Tolkie Leeshulp in te zetten, vergroot je de toegankelijkheid van je website. Dit zorgt voor meer tevredenheid bij je bezoekers. En dus tot meer succes voor jouw organisatie.

Dus, aan de slag! Laten we beginnen met de tips.

Tip 1: Gebruik spreektaal

Een van de belangrijkste tips voor begrijpelijk schrijven is om spreektaal te gebruiken. Schrijf een tekst zoals je hem zou uitspreken. Door spreektaal te gebruiken maak je de tekst makkelijker leesbaar voor laaggeletterden. Je zult vanzelf merken dat je sommige woorden dan niet meer gebruikt. ‘Immers’ in een brief gebruiken gebeurt namelijk vaak. Maar ‘immers’ gebruiken als je een vriend een verhaal vertelt? Nee, dat doe je niet. 

Tip 2: Houd rekening met het taalniveau

Laaggeletterden hebben vooral moeite met lastige teksten. Zorg er daarom voor dat je tekst geschreven is op B1-niveau. Dit is het taalniveau dat begrijpelijk is voor 80 procent van de Nederlanders. Wil je ook de 2.5 miljoen laaggeletterden bedienen en bereiken? Zij zitten nog onder leesniveau B1. Zet voor hen dus onze Tolkie Leeshulp in.

Tip 3: Maak je verhalen fijner om te lezen

Een lange lap tekst is niet fijn om te lezen. Zorg er daarom voor dat je je tekst opdeelt. Maak verschillende alinea’s en gebruik tussenkopjes. En wil je een lange lap tekst nog makkelijker leesbaar maken? Gebruik dan opsommingstekens. 

Tip 4: Lees je tekst altijd na

Klaar met schrijven? Lees je tekst dan terug. Probeer zinnen korter te maken en schrap lastige woorden. Vaak glipt er namelijk alsnog iets tussendoor. Neem dus even de tijd om je tekst nog een keer door te lezen.

Tip 5: Kies het meest duidelijke woord

Iedereen schrijft en praat op zijn eigen manier. Soms worden daar ook lastige woorden bij gebruikt. Ouderwetse woorden bijvoorbeeld, zoals ‘convenant’ en ‘gaarne’. Het bekendste voorbeeld hiervan is het woord ‘echter’. Dat woord kun je bijna altijd vervangen door ‘maar’. 

Tip 6: Gebruik geen Engelse woorden en andere leenwoorden

Vermijd Engelse woorden. Gebruik bijvoorbeeld het Nederlandse woord ‘vaardigheden’ in plaats van het Engelse ‘skills’. Dit maakt je
tekst begrijpelijker voor laaggeletterden. Probeer ook geen andere leenwoorden te gebruiken als die niet nodig zijn. Gebruik dus niet ‘etablissement’ maar ‘vestiging’.

Tip 7: Gebruik geen jargon (vaktaal)

Het gebruiken van vaktaal, of jargon, kan ervoor zorgen dat mensen buiten jouw werkgebied je niet begrijpen. Vermijd daarom het gebruik van vaktermen in je tekst. Soms heb je toch zulke termen nodig. Zet dan Tolkie in. Wij leggen alle jargon dan voor de lezer uit. 

Kortom: volg deze tips op om begrijpelijk te schrijven. Niet alleen om toegankelijker te zijn. Je bent namelijk over het algemeen duidelijker als je begrijpelijk schrijft. Dat straalt positief af op je organisatie.

PS: als je deze tips gebruikt, schrijf je je teksten waarschijnlijk op het niveau B1. Gefeliciteerd! Je bereikt daarmee 80 procent van de Nederlanders. Maar voor laaggeletterden (en dat zijn er in Nederland 2.5 miljoen) is dit nog niet toegankelijk genoeg. Wil je dat oplossen? Laat dan binnen een dag Tolkie implementeren op je site. We vertellen je daar graag meer over.

Deel deze blog