tolkie logo

Het grote B1-misverstand: hoe maak je je site toegankelijk voor laaggeletterden?

Blogafbeeldingen (12)

Het grote B1-misverstand: hoe maak je je site toegankelijk voor laaggeletterden?

Bij laaggeletterdheid denken veel communicatieprofessionals al gauw aan schrijven op B1-niveau. Dit niveau is immers begrijpelijk voor de meeste Nederlanders. Maar is B1 wel genoeg om iedereen te helpen? En hoe zit het bijvoorbeeld met laaggeletterden? In deze blog ontdek je wat hét misverstand rondom B1 is.

Je bent laaggeletterd als…

Hoe zat het ook alweer? Nou, je bent laaggeletterd als je veel moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. In Nederland zijn dat maar liefst 2,5 miljoen mensen. Hun leesniveau is ‘1F’. Dat is het leesniveau dat kinderen in groep 8 moeten beheersen om naar de middelbare school te gaan. 

Groep 8… is B1 dan wel goed?

Nu komt het verwarrende. In Europa werken we met andere niveaus. Daar gebruiken we A1 tot en met C2. Eén van die niveaus is dus dat niveau ‘B1’. En hoewel B1 vaak eenvoudiger en directer is, zit er in Nederland dus een zeer grote groep onder dat niveau. Die groep, laaggeletterden, zitten met hun 1F-niveau namelijk op A2-niveau. 

Ja, dat lees je goed. Voor 2,5 miljoen zijn B1-teksten nog steeds complete abacadabra. Oef.

Maar… heb ik het dan altijd fout gedaan?

Nee, dat niet. Want jouw doel met schrijven op B1-niveau was waarschijnlijk om begrijpelijker te zijn. Gewoon, om niet onnodig lastig te schrijven. Eenvoudiger communiceren, dat vindt iedereen prettig! En dan was de keuze voor B1 een goede zet.

Maar, als jouw doel was om laaggeletterden te helpen… dan zal dit even slikken zijn. Want dan ben je er dus nog niet. 

En nu?

Om deze reden is Tolkie in gesprek gegaan met laaggeletterden. Via bibliotheken, taalhuizen, ROC’s en Stichting ABC. Telkens met de vraag: hoe kunnen we helpen? Het doel hiervan was een oplossing voor dit probleem: als we weten dat 2,5 miljoen Nederlanders nog steeds moeite zullen hebben met B1… hoe kunnen we hen dan helpen?

Want, dat is verplicht

Het is sowieso goed om met laaggeletterhdeid aan de slag te gaan. Doe je dat niet, dan heb je straks een groot probleem. De groep laaggeletterden groeit enorm. Dus, vroeg of laat voel je als organisatie de gevolgen van ontoegankelijke communicatie: overbezet KCC, veel mensen aan de balie, procedures die niet goed worden gevolgd.

Maar er is ook wetgeving. Volgens het VN Verdrag Handicap moeten gemeenten hun diensten toegankelijk maken voor iedereen, inclusief laaggeletterden. Dit betekent dat je website niet alleen in duidelijke taal moet zijn, maar ook andere vormen van ondersteuning moet bieden om aan de wensen van laaggeletterden tegemoet te komen.

Begin met je website

Wist je dat 70 procent van de laaggeletterden wél digitaal vaardig is? Ze gebruiken internet en digitale tools. Daarom is het erg belangrijk dat jouw website goed toegankelijk is. Zo kunnen ook zij informatie vinden en gebruiken.

Oplossing: vertaalfunctie naar makkelijk Nederlands

Stel je voor dat bezoekers jouw website kunnen laten vertalen naar makkelijke taal. Moeilijke woorden worden uitgelegd of vervangen door een makkelijker alternatief. B1-teksten krijgen een samenvatting op A2-niveau. Alle problemen opgelost, automatisch, zonder moeite of tijd. 

Dat is precies wat laaggeletterden samen met Tolkie bedacht hebben. Een assistent op de website, voor als ze er niet uitkomen. Wil je dat een keer zien in de praktijk? Neem dan eens contact op met Tolkie voor een demo of vraag een gratis analyse aan. 

Deel deze blog